SEO و SEM

سئو یا بهینه سازی موتورهای جستجو مجموعه اقداماتی است که سبب میشود  تا سایت ما هرچه بیشتر و بهتر مورد بازدید قرار بگیرد و به صورت راحتتری در اختیار کاربران قرار گیرد. این اقدامات شامل کاهش حجم سایت، تولید محتوای مناسب و.. است. هدف از اجرای سئو بالا رفتن رتبه سایت ما است که  باعث میشود درنتایج جستجو در جایگاه بالاتری نسبت به رقبا قرار گیرد چراکه کاربران به ندرت به صفحات بعدی درنتایج جستجو می روند بنابراین برای بازدید بیشتر از سایت خود باید اصول سئو را رعایت کنیم.

در اینجا به معرفی برخی اصول سئو می پردازیم:

  • عنوان: استفاده از کلمات کلیدی مناسب در عنوان صفحه و تحلیل آن
  • توضیحات متا: توضیحات کوتاه و هدفمند در مورد عملکرد صفحه و کاربرد کلمات کلیدی مرتبط و مناسب با آن
  • بهینه‌سازی عنوان ها و زیر عنوان ها: استفاده از کلمات کلیدی در عنوان ها وزیر عنوان های صفحه
  • لینک‌های داخلی: استفاده از لینک‌های داخلی همچنین لینک شبکه های اجتماعی مانند فیسبوک و تویتر و… در صفحه
  • متن جایگزین عکس: استفاده از متن جایگزین برای عکس‌ها( خصوصیت alt عکس) موتور جستجو با استفاده از این خصوصیت توضیحات عکس را می خواند و به آن رتبه می دهد بنابراین در رتبه بندی کلماتت کلیدی تاثیر بسزایی دارد.
  • محتوا: تهیه محتوای مناسب و ارزشمند

با رعایت کردن این اصول و یک سری اصول های دیگر که در اینجا ذکر نشد می توانیم به کاربران خود نشان دهیم که سایت مطابق با نیاز آنها تهیه شده و به موتورهای جستجواعلام کنید که چه انتظاراتی از سایت دارید و بدین صورت می توانید سایت خود را مطرح و معرفی عموم برسانید و نشان دهید که نیازهای کاربران را می شناسید و به آن ها پاسخ می دهید.

SEM= Search Engine Marketing

SEM که در به معنی بازریابی در موتورهای جستجو می باشد. مفهوم SEM به مراتب جامع تر از مفهوم SEO می باشد و باعث افزایش فروش به وسیله موتورهای جستجو در سایت می شود. SEM مفاهیم SEO را نیز در برمیگیرد بدین صورت که سایت شما باید ابتدا SEO شود و برای موتورهای جستجو بهینه شود تا در معرض نمایش و بازدیدهای بیشتر کاربران قرار گیرد و در قدم بعدی باید توسطSEM  این بازدیدها به ایجاد درآمد برای سایتتان تبدیل شود، در واقع SEM از دو بخش تشکیل می شود: یکی بهینه سازی سایت(SEO) و دیگری تبلیغات کلیکی یا (PPC) است که مخفف عبارت Pay Per Click میباشد.

لینک های SEM  سایتهایی هستند که توسط یکی یا همه روش های ذکر شده در ذیل در گوگل رتبه میگیرند:

۱٫استفاده از روش های سنتی: قرار دادن تبلیغات پولی در سایت که هزینه آن به کلمات کلیدی وتعداد نمایش بازدیدکنندگان سایت بستگی دارد.

۲٫پرداخت هزینه به دایرکتورهای بزرگ و شناخته شده جهت نمایش سایت در لیست جستجو با رتبه های بالاتر: در این روش میزان پرداخت هزینه با میزان محبوبیت سایت در میان کاربران نسبت مستقیمی وجود دارد.

۳٫تبلیغات کلیکی(PPC): بدین صورت که سایتها مقدار هزینه مد نظر خود برای تبلیغ و نیز کلمه کلیدی مد نظر خود را که بر اساس آن می خواهند در گوگل رتبه بگیرند را معین می کنند و به گوگل پرداخت می کنند، سپس به ازی هر کلیک روی وبسایتشان در نتایج گوگل، مبلغی از حساب آنها کسر خواهد شد.

مهترین اقداماتی که در زمینه SEM  صورت میگیرند:

  • انتخاب کلمات کلیدی
  • بررسی وضعیت فعلی سایت و رقبای آن
  • اصلاح ساختار سایت
  • تنظیم متاها و عناوین سایت
  • بهینه سازی سایر پارامترهای سایت
  • معرفی سایت به موتورهای جستجوگر
  • افزایش محبوبیت و پیوندهای سایت و مدیریت این پروسه
  • شرکت در برنامه های PFI
  • تحلیل آمار سایت
  • بالا بردن رتبه ها (کنترل رتبه ها و اعمال تغییرات مورد نیاز)
  • انتخاب موتورهای جستجوگر برای سرمایه گذاری بر آنها
  • بهینه سازی اخبار و Press Releas

از جمله استراتژی های مهم SEM  عبارتست از:

۱. بازاریابی محتوا: تولید متن، عکس، ویدیو وسایر مواردی جهت قرار گرفتن در معرض دید بازدید کننده جذب بیشتر بازدیدکنندگان به سایت.

۲. تبلیغات کلیکی :(PPC) استفاده از تبلیغات کلیکی جهت افزایش ترافیک سایت

(تبلیغات کلیکی که از طراحی بنری درآن استفاده میشود و به ازای هر کلیک بر روی تبلیغ و هدایت به سایت مبلغی به گوگل Adwords پرداخت میشود).

۳. بازاریابی شبکه‌های اجتماعی:  ایجاد پروفایل رایگان برای کسب و کار خود جهت ارتقا بینش کاربران نسبت به شما و همچنین افزایش اعتبار سایت

۴. بازاریابی ایمیلی:  ارسال ایمیلهایی با محتوای مناسب ومرتبط به کاربرانی که خواهان کسب اطلاع از شما هستند و تبدیل آن به درآمد.

۵. بهینه‌سازی نرخ تبدیل  :(CRO) راهکاری ساختاری است جهت افزایش عملکرد سایت شما همچنین افزایش درآمد

تفاوت SEM و SEO

همانطور که ذکر گردید  SEM مفهوم گسترده تری نسبت به SEO دارد. به اینصورت که SEO جهت بهبود نتایج جستجو و SEM جهت تبلیغ موثرتر و ارسال ترافیک بیشترو هدفمندتر به وبسایت استفاده می شود.

SEM درظرف کمترین زمان بیشترین بازدید کننده را برای سایت شما رقم میزند ولی SEO حداقل ۴۰ روز زمان نیاز دارد تا به این نرخ بازدید برسد.

هزینه ای صرف شده برای SEO به مراتب کمتر از هزینه صرف شده برای SEM است.

کاربرد SEO و SEM

به صورت معمول پیشنهاد میشود از هر دو روش بطور همزمان در کسب و کار خود بهره بجویید، ولی چنانچه خواستار استفاده از یکی از سرویس ها میباشید در زیر نکاتی را ذکر می کنیم که می تواند برای انتخاب یکی از آن ها در کسب و کارتان مفید باشد

  • چنانچه  جدیدا به راه اندازی کسب و کاری پرداخته اید، در ابتدا به وسیه SEO سایت خود را تقویت نمایید را قوی کنید، سپس توسط SEM به مطرح کردن بیشتر سایت خود بپردازید.
  • . چنانچه نرخ تبدیل پایین ولی تعداد مشخصی ترافیک ارگانیک دارید به طور قطع در فکر SEO باشید.
  • چنانچه ترافیک پایین ولی نرخ تبدیل خوبی دارید بهتر است از SEM استفاده نمایید.

یک پاسخ به “SEO و SEM”

  1. سلام روز بخیر ممنون . ما هم در سایتتون مقالات زیادی می گذاریم خوشحال میشوم
    سر بزنید

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *