تحلیل رقبا

در بازارهای رقابتی، به علت وجود تعداد کثیر عرضه کنندگان و نیز تنوع محصولات، مشتریان دامنه وسیع تری جهت انتخاب و خرید کالا را دارا می باشند. به همین علت شرکت ها تلاش دارند تا با داشتن استراتژی های منحصر بفرد و موفقتر نسبت به رقبا سهم بیشتری از بازار را ازان خود کنند. همین امر باعث می شود تا عرضه کنندگان موجود در بازار بیشتر رفتار و نحوه عملکرد یکدیگر را مدنظر داشته باشند و بدین ترتیب بتوانند با توجه به شرایط به سرعت تصمیمات آنی بگیرند و یا نحوه حرکت یا استراتژی خود را تغییر دهند. تجزیه تحلیل رفتار رقبا وبرنامه های آن ها در بازه های زمانی متفاوت می تواند از دسته مهمترین تحقیقات در حوزه بازاریابی محسوب شود.

تحلیل رفتار رقبا، امکان شناسایی فرصت ها و تهدیدها را برای ما فراهم می نماید همچنین اطلاعاتی را جهت انتخاب روش صحیح رفتار در بازار و شناسایی رقبا را در اختیار ما قرار می دهد. بدون تجزیه و تحلیل رفتار رقبا و نیز استراتژی های خاص آن ها در بازار مکان دارد سیاستی نامنتاسب با شرایط زمانی خاص تدوین گردد بطوریکه اجرای آن سیاست نوش داروی پس از مرگ سهراب باشد.

تحلیل رفتار رقبا در ۵ مرحله صورت می گیرد:

  1. برنامه: تعیین هدف وبرنامه ریزی صحیح
  2. گردآوری: جمع آوری اطلاعات در مورد رفتار و استراتژی رقبا (این اطلاعات می تواند از طریق کنفرانس ها، تبلیغات رقبا، مشتریان و فروشندگان، گزارش های سالیانه و گزارش های تحلیل سرمایه گردآوری شود)
  3. پردازش: را طبقه بندی و پردازش اطلاعات جمع آوری شده
  4. ارزیابی: ارزیابی اطلاعات و اطمینان از اعتبار و مناسب بودن آن
  5. ارتباط: ارائه اطلاعات به افراد مرتبط در کسب و کار

نقاط قوت در تحلیل رقبا

  • نگهداشتن کسب و کارها در مسیر درست اهداف
  • آگاه سازی کسب و کارها از نحوه ی فعالیت رقبای خود و چگونگی رقابت با آن ها
  • مقایسه نحوه فعالیت و عملکرد کسب و کارها با عملکرد رقبای خود
  • تمرکز بیشتر بر استراتژی کسب و کار
  • تقویت و بهبود برنامه بازاریابی به وسیله اطلاعات بدست آمده

نقاط ضعف تحلیل رقبا.

  • ایجاد سردرگمی و توقف و سکون در نتیجه دریافت بیش از حد اطلاعات و تجزیه تحلیل آن.
  • باز ماندن کسب و کارها از اجرای برنامه اصلی خود به دلیل صرف وقت زیاد برای تحلیل رفتار رقبا
  • گمراه شدن به وسیله برخی نتایج تحلیل رقبا
  • بدست آوردن اطلاعات ناقص به جهت عدم نظارت بر فعالیت های مستمر رقبا

سازمان ها در تحلیل رقبا به دنبال یافتن پاسخ به سوالات زیر هستند:

  • شناسایی رقبا و تحلیل از منظرهای متفاوت
  • شناسایی مشخصات تازه واردها به بازار
  • شناسایی نقاط قوت و ضعف رقبا نسبت به خود
  • شناسایی فرصت ها و تهدیدات بالقوه از سوی رقبا
  • اطلاع از سهم بازار هر یک از رقبا
  • اطلاع از نظر مصرف کنندگان در مورد رقبا
  • اطلاع از نظر مشتریان فعلی ما نسبت به رقبا
  • اطلاع از استراتژی های گذشته و فعلی رقبا
  • اطلاع از نوع رسانه مورد استفاده برای تبلیغ محصولات یا خدمات
  • اطلاع از مدت زمان صرف شده رقبا برای تبلیغ محصولات خود
  • اطلاع از برنامه های توسعه ای رقبای و استراتژی آن ها برای آینده

یک پاسخ به “تحلیل رقبا”

  1. پژمان گفت:

    موافقم موارد حائز اهمیتیست که باید مورد توجه قرار گیرد.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *