تحقیقات بازار

تحقیقات بازار یا Market Researchبه فعالیت های هدفمند سازمان دهی شده ای که به جمع آوری و تجزیه و تحلیل اطلاعات در مورد بازار هدف و محیط رقابت می پردازد. تحقیقات بازار از مهمترین استراتژی های کسب و کار بشمار می آید. رمز موفقیت در هر بازار درک و آگاهی از نیازهای مشتری و ارائه خدمات سودمند برای برطرف کردن نیازهای مشتری می باشد.

هدف تحقیقات بازار شناخت بهتر نیازهای  بازار برای ارئه محصول، شناخت بهتر رقبا . شناخت هر چه بیشتر نیازهای مشتریان می باشد.

تحقیقات بازار به سه دسته تقسیم می شوند :

  • مطالعه بازار: به شناسایی ابعاد مختلف بازار اندازه بازار و مشخصه های اصلی آن می پردازد.
  • مطالعه محصول: به شناسایی نیاز ها و خواسته های مشتری که منجر به رضایتمندی آن ها از محصول می شود می پردازد.
  • مطالعه مشتریان: به شناسایی علایق، ترجیحات، خواسته ها و نحوه رفتار مشتریان هنگام خرید می پردازد.

مراحل اساسی انجام تحقیقات بازار

برای انجام اثربخش تحقیات بازار باید به طور کلی مراحل زیر طی شود البته شایان ذکر است احتمال دارد مراحل به ترتیب انجام نگیرد یا در بعضی مواقع مراحلی نادیده گرفته شود و یا بازگشت به مراح قبل را داشته باشیم ولی بطور کلی مراحل زیر برای انجام تحقیقات بازار ضروری است.

  • احساس نیاز به تحقیق بازار
  • تعریف مسئله مورد پژوهش
  • تعیین اهداف تحقیق
  • تعیین قالب تحقیق
  • مشخص کردن منابع و نوع اطلاعات
  • تعیین روش‌های دست‌یابی به اطلاعات
  • طراحی نوع و قالب جمع‌آوری اطلاعات
  • تعیین نوع نمونه و اندازه آن
  • جمع‌آوری اطلاعات
  • تحلیل داده‌ها
  • آماده‌سازی و ارائه گزارش تحقیق

عواملی مورد بررسی در مطالعات بازار

  1. روند در بازار (Trends in the market): شامل روند تغییرات بازار در یک دوره مشخص از زمان می باشد.
  2. تقسیم بندی بازار (Segmentation of the market): شامل بخش بندی بازار در گروه های متفاوت از نظر فرهنگی، جمعیت شناختی، جنسیت، شخصیت و غیره می باشد که نیازهای مشتریان را در هر یک از بخش ها مشخص می نمایند و منابع سازمان به صورت صحیح در اختیار مشتریان قرار می گیرد.
  3. اطلاعات موجود بازار(Information available) : شامل اطلاعات د مورد قیمت محصولات مختلف در بازار می باشد.
  4. تجزیه و تحلیل (SWOT) : که شامل تجزیه و تحلیل نقاط قوت، ضعف، فرصت‌ها و تهدیدهای یک کسب‌وکار یا شرکت می باشد.

نقاط قوت و نقاط ضعف به موارد قابل کنترل مانند قیمت یا نیروی انسانی گفته می‌شود.

فرصت‌ها و تهدیدها به موارد خارج از کنترل نظیر تغییرات بازار و قوانین گفته می‌شود.

  1. اثربخشی بازاریابی (Effectiveness of marketing) اثربخشی بازاریابی به تجزیه و تحلیل ریسک، تحقیقات محصول، تجزیه و تحلیل مشتری، رقیب و غیره می‌پردازد.

تحقیقات بازار به دو صورت انجام می پذیرد:

تحقیقات اولیه: شامل تحقیقاتی است که برای اولین بار در مورد بازار هدف و نیاز مشتریان جمع آوری میشود.

  • مصاحبه‌ها (حضوری و غیرحضوری)
  • نظرسنجی‌ها (آنلاین یا توسط ایمیل)
  • پرسشنامه (آنلاین یا توسط ایمیل)
  • تشکیل گروه متمرکزی از مشتری‌های بالقوه و گرفتن بازخورد از آن‌ها

تحقیقات ثانویه: شامل تحقیقاتی است که برای بررسی بازار رقابت از قبل توسط دیگران جمع آوری شده است. از جمله منابع ثانویه شامل:

  • منابع عمومی مانند کتابخانه ها
  • بانک ها و سایر موسسات مالی
  • موسسات آموزشی مانند دانشگاه ها وموسسات فنی
  • جستجو در نشریات آنلاین مانند گوگل اسکولار

توصیه می‌شود که تحقیقات اولیه بعد از تحقیقات ثانویه انجام شوند. با انجام تحقیقات ثانویه می توان دید اولیه‌ی بهتری نسبت به شرایط بازار داشت و داده‌های هدفمندتر و مفیدتری جمع آوری نمود.

مزایای تحقیقات بازار

  • بهره‌برداری از فرصت ها در بازار
  • تشویق ارتباطات با مشتری
  • حداقل کردن ریسک
  • برقراری روند و سهم بازار
  • کشف مشکلات

 

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *